Monday, April 1, 2013

keja cikgu

senang ke kerja cikgu?
aku rasa senang, tp dulu la... skrg ni aku rasa, jejak jer kaki ke sekolah pukul 7.15 tu, aku akan berkawad sampai ke pukul 1.30, pastu sambung kelas tambahan. blk rumah sampai pukul 3.15.. selalu gitu, zuhur selalu lmbt... Ya Allah.. jauhkan lah neraka weil dengan aku,, :(

apa yer tugas aku?
pertama, aku guru matematik thn 6 utk 2 kelas.. bererti aku kena maintain dan naikkan prestasi matematik dlm upsr, memandangkan thn 6 masih lg menggunakan sistem kbsr, jd upsr adalah penanda aras utk menentukan jatuh naiknya satu sekolah, jadi secara tak langsung aku harus mengajar dengan menggunakan apa teknik sekalipun! dan aku harus ingat, aku mengajar di sekolah yg majoriti muridnya adalah di kalangan murid berpendapatan rendah, so mengajar harus ikhlas tanpa ada compliment atau saguhati. (tak bererti aku mengajar x ikhlas, tp murid bergantung sepenuh pada kita, tak seperti murid di bandar dmana mereka mampu menghantar anak ke pusat tusyen), jd kelas tambahan setiap hari dan kadangkala di hari sabtu mesti ikhlas.

kedua, aku guru penyelaras ict sekolah, jadi apa benda berkaitan ict bergantung kat aku... mood-geram!!! sbb cuti sekolah pun kalau internet tak dak pun cari aku, sedangkan nombor helpdesk dah terpampang kat pejabat... sabo jer lah... :)) senyum...

ketiga, penyelaras thn 6. owhhh... jawatan yg berat, sbb jawatan ni lah yg merangka dan menyelaras program thn 6 demi kecemerlangan UPSR sekolah. adussss.... aku dh jumpa gb, tlg beri jawatan ini pada org lain tp nampaknya GB mmg sayang aku, so aku diberi peluang utk memegang jawatan ni lagi.... uhuhuhuh.. tolonnn....

keempat, setiausaha FROG sekolah. ermmmm... sesuai dgn nama, maka melompat2 lah aku bila di sekolah. apa frog tu yer, frog adalah satu laman interaktif antara guru dan murid, jadi pada masa akan datang guru just bg keja rumah thru online dan murid pun akan jawab dan submit thru online. wahhhh.... its sound interesting, tp nak membudayakan satu budaya baru bukan senang.. apatah lg nak menerap masuk ke murid2. cikgu2 pun byk yg hilang password apatah lg murid. so, pandai2 lah fikir yer...

kelima, ni aku rangkumkan sekali semua jawatan yg dilantik dalam hem dan koko. adakah sbb tak penting sbb aku x sebut, bukan.... semua nya menuntut komitmen dalam melaksanakan tugas masing-masing. 

maka, berdasarkan kerja2 yg sy senaraikan di atas, maka jadi lah seorang manusia yg sangat sibuk. bukan saya jer, cikgu lain pun sama, ada kerja masing2.. jd sy sgt marah bila org luar kata keja cikgu senang, blk awal , gaji banyak... apa kata cer kita tukar keja brg seminggu, nahhh.. rasa... cuti pun mcm x cuti (tp saya mmg cuti.... ehehehe... exclude kelas tambahan ok!)

ok, nnt kalau sy rajin sy celoteh lg, sekadara luahan dicelah2 kesibukan kerja... (sebenarnya nak buat analisis result thn 6, tp ada cikgu yg blm key in jadi sy mencuri masuk utk berblog, x salahkan... :)) 



No comments: